Lage egen mannequinndukke?

Jeg har lenge hatt lyst på en manquinndukke slik at jeg lettere kan designe og lage klær til meg selv. Dessverre er det som regel ganske dyrt for sånne i butikk, og man skal være ganske heldig dersom målene på dukken er lik egne mål. Til og med disse dukkene hvor man kan justere på omkrets både her og der blir sjeldent helt lik din egen kroppsform. Jeg har lenge sett på disse dukkene som man kan lage selv ved hjelp av ducttape, men har aldri karret meg til å faktisk lage en selv. Slik jeg ser det, er det for mange negative sider ved en slik dukke. Ser for meg at holdbarheten er så som så, samt at jeg vil kunne ha mulighet til å sette nåler i dukken, noe som blir vanskelig med ducttape-overflate. Attpåtil ser de som regel litt krokete og småstygg ut.

Dutctape mannequinndukke fra nett

For ikke lenge siden fant jeg derimot en blogg hvor en jente laget en mannequinndukke ved hjelp av gips og diverse andre saker – Hvordan hun lager den kan du lese her og her.  Kort sagt går det ut på å lage en gipsform av seg selv, for så å fylle denne med fugeskum. Gipsformen tar man av, slik at man sitter igjen med en perfekt kopi av selg selv i fugeskum. Dukken kler man så med tøy.

Jeg falt for ideen med en gang og gikk til innkjøp av gipsruller på ebay. Et par uker senere skulle jeg endelig prøve å lage denne gipsformen av meg selv, og jeg fikk kjæresten min til å hjelpe meg. Har desverre ingen bilder av selve prosessen, men kort sagt innebar det vann, gips, stilleståing og masse søl.

Hele gipsingsprosessen tar tid, laaang tid. Ikke bare tar det tid å påføre gipsen, men man må også stå å tørke etter påføringen er ferdig, og man må stå mest mulig stille under hele prosessen. Dessverre fikk vi aldri fullført gipsklonen min. Når kjæresten min nesten var ferdig med påføringen ble jeg plutselig fryktelig svimmel og regelrett dårlig. Logisk nok, inngipset som jeg var, kunne jeg ikke sette meg ned. Jeg ble kjempevarm, begynte å miste synet og var på tur til å besvime, så jeg fikk kjæresten min til å klippe meg ut av formen før gipsen var ferdig tørket. Logisk nok falt gipsen fra hverandre i en haug på gulvet. Det ble ingen gipsform på meg for å si det slik.

gipsmannequinn

Restene etter gipsformen min. Ikke noe å spare på dessverre.

I ettertid har jeg googlet litt nærmere, og jeg har sett flere som nevner liknende opplevelser. Jeg har også funnet en måte å unngå dette på, og nå har jeg lyst til å prøve meg igjen. Denne gangen skal jeg dele gipsingen inn i to deler, slik at jeg først gipser foran og så bak i to forskjellige etapper. På denne måten blir jeg ikke innestengt, får problemer med å puste osv. Jeg har altså på ingen måte tenkt å gi meg på dette, selv om det hele endte i en noe ubehagelig opplevelse sist. Oppdaterer selvfølgelig når jeg prøver meg på nytt! 🙂

2 kommentarer on “Lage egen mannequinndukke?”

  1. Uff, det hørtes skikkelig ubehagelig ut da! Får håpe du har mer hell med deg neste gang 🙂

    • Iris sier:

      Ja, det var veldig ubehagelig. Er enda skuffet over at jeg skulle bli så dårlig at vi måtte ødelegge hele gipsformen. Det var en kjempenedtur! Takk! 🙂 Det kan vel ikke gå noe verre, så da må vi jo få det til neste gang! 🙂


Legg igjen en kommentar

