Minihylle DIY

Jeg driver for tiden med å trekke om en hel del puter og et par stoler som tilhører mamma og pappas båt, og har derfor ikke fått lagt til mitt seneste prosjekt som jeg gjorde sist helg. Jeg har nemlig laget meg en liten minihylle til soverommet mitt. Hyllen er inspirert av en hylle jeg så i en blogg for  stund siden (som jeg dessverre ikke finner igjen), og den har lenge ligget i bakhodet mitt som et prosjekt jeg gjerne kunne tenkt meg å gjøre. Da min kjære kjedet seg sist helg foreslo jeg derfor at han kunne hjelpe meg med denne. Et ekstremt enkelt prosjekt så lenge man har de rette verktøyene og et par plankebiter til overs. Her er min søte, lille mintgrønne herlighet! Helt hjemmesnekret. Malingen laget jeg også selv, eget innlegg om det kommer 🙂

Minihylle DIY

Det endelige resultatet

Legger til fremgangsmåte også, slik at hvem som helst kan lage en selv.

1. Kutt til to (eller flere) like lange plankebiter. Mine plankebiter er ca 40 cm lang og 12 cm i dybden.

2. Borr ett hull i hvert hjørne på begge plankene (altså fire hull i hvert plankebord).

Hylle borring

Kjæresten min la plankebitene oppå hverandre slik at hullene fikk lik plassering.

3. Puss ned overflatene dersom det er ønskelig/nødvendig.

4. Mal bitene i ønsket farge og vent til alt er tørket.

5. Bruk et sterkt snøre som kan holde oppe hyllen – jeg brukte sisalsnøre. Akkurat hvordan man vil at snørene skal være, hvor lange, osv. er litt opp til hver enkelt. Selv målte jeg ikke opp snørene først, men tredde det i hyllene og justerte etterhvert. Tipper det kan være lurt å ha ca 1,5 m  snøre på hver side av hyllen. Begynn med nederste hyllebord og tre hver ende inn i hvert sitt hull på undersiden. Mål hvor høyt du vil at neste hyllebord skal være og knyt knuter på snøret i rett høyde (mellomrom mellom mine hyllebord er 28 cm). Tre så snørene inn i neste hyllebord. Finn ut hvor høyt du vil at festet til hyllen skal være, og knyt de to endene sammen i riktig lengde. Vent med å kutte av endene til du har gjort det samme på andre siden av hyllen. Test hyllen med å henge den opp. Det kan være nødvendig å justere på knutene for at hyllen ikke skal være skjev. Til slutt kan du kutte av enden som du ikke vil ha. Selv knøt jeg sløyfer i toppen før jeg kuttet oveflødige ender.

Hylle DIY

Her er hyllen ferdig montert og justert. Så da var det bare å finne fram pynten!

Minihylle DIY

Ferdigpyntet

Minihylle DIY soverom

Hylla er hengt opp inni den innebygde senga mi. Litt lite lys som når inn dit, men syns den passet best der.

Jeg tar faktisk meg selv i å beundre den titt og ofte. Den veggen trengte virkelig litt ekstra liv!

Legg igjen en kommentar

