Kaseinmaling

Den mintgrønne hyllen jeg laget til soverommet mitt malte jeg med en egenlaget maling, nemlig kaseinmaling. Det engelske navnet på malingen er «milk paint», og er som navnet tilsier basert på melk. Det var egentlig helt tilfeldig at jeg kom over denne malingen i en amerikansk blogg, og siden jeg ikke ønsket å kjøpe en stor bøtte maling for en pitteliten hylle, tenkte jeg at det kunne vært morsomt å prøve å lage malingen selv.

Det finnes flere ulike oppskrifter på denne typen maling, og jeg ble nødt til å tilpasse min oppskrift etter hva jeg hadde i skapene. Her og her er et par av oppskriftene jeg fant. Visstnok var det slik de laget maling i gamledager!

Ingrediensene jeg endte opp med å bruke:
Skummet melk (0,5 L)
Eddik (0,5 dl)
Vann (litt mindre en 1 dl)
Hjortetakk (1/2 ss)
Farge (kritt og vannbasert maling til ønsket farge)
 
I tillegg trenger du et plastbeger e.l., en sil og en kopphåndduk
 

Jeg begynte med å blande skummet melk med eddik. Dette ble rørt litt sammen før det fikk stå urørt i nesten 24 timer i romtemperatur. Blandingen skiller seg og man sitter igjen med en hvit klumpete masse (Kaseinet i melken) som bader i en vannaktig væske. Hele blandingen siles så gjennom en kopphåndduk (med silen under), og skylles noen runder med vann, slik at man kun sitter igjen med den tykke hvite massen. Dette tar man så over i en plastkopp som man tilsetter hjortetakk blandet ut med vann. Den hvite massen løser seg opp, og man får en litt seig, gjennomsiktig og klissete væske. Til sist tilsetter man selfølgelig fargen(e) til man får ønsket nyanse. Man kan bruke fargepulver (pigment) og/eller akrylmaling. Hvis man får klumper i blandingen kan man sile blandingen på nytt.

Jeg var litt lite forberedt på fargedelen, og akrylmalingen jeg hadde planlagt å bruke viste seg å være uttørket. Jeg endte derfor opp med å pulverisere noe fargekritt jeg fant. Det ble  i grunn ganske mye jobb for veldig lite farge. Malingen var også så gjennomsiktig at man knapt kunne se at den hadde noe farge i seg når man testet den ut på en plankebit. Jeg endte derfor opp med å tilsette vannbasert veggmaling i eggehvit, for å få en base som ikke var så gjennomsiktig. Dette funket, men gjorde at fargene jeg tilsatte ble vanskeligere å få frem, ergo trengte jeg enda mer farge, noe jeg til slutt ikke hadde. Malingen endte opp med å bli veldig lys noe jeg i utgangspunktet ikke ønsket. Heldigvis synes jeg fargen ble fin da jeg til slutt fikk malt den på hyllen min.

Legger ved noen bilder av selve fargingsprosessen

Kaseinmaling

Ferdig blanding uten farge

Fargekritt

Jeg brukte kniv for å pulverisere fargekrittene

Kaseinmaling og farge

Her blandes fargen med kaseinblandingen

Finishen til kaseinmalingen er matt og fin, men jeg hadde ganske mange strøk for å få ønsket dekkevne. Det er mulig konsistensen på malingen ble litt for flytende, og det kan hende at konsistensen hadde blitt bedre med litt mindre vann. Denne oppskriften gir ikke mye maling, men det var likevel evig nok for den lille hyllen jeg laget. Jeg har faktisk enda ca halvparten av blandingen igjen, noe jeg ikke kommer til å få brukt opp siden kaseinmaling kun har holdbarhet i opp til 1 uke (må stå kjølig)-

Kaseinmaling

Første strøk av kaseinmalingen er veldig gjennomsiktig

Kaseinmaling

Andre strøk

Kaseinmaling

Tredje strøk. Her ser det ut som det meste er dekket, men jeg hadde minst tre strøk til etter dette.

Kaseinmaling

Slik ble altså resultatet til slutt!

Til syvende og sist kunne jeg strengt tatt ha klar meg med den eggehvite veggmalingen, og så blandet ut pulverisert kritt i den istede. Da hadde jeg trengt færre strøk, og det er mye mindre styr. Jeg er uansett glad for at jeg prøvde oppskriften, og det er jo litt ekstra morsomt å lage ting helt fra bunn av. Jeg liker også finishen spesielt godt, så jeg angrer heldigvis ikke 🙂

2 kommentarer on “Kaseinmaling”

  1. Oi, så fint det ble!

    • Iris sier:

      Tusen takk! 🙂 Er så gøy når man lager ting helt selv, og faktisk blir fonøyd med resultatet!


Legg igjen en kommentar

